Zasady zdalnego nauczania i oceniania w Liceum Ogólnokształcącym im. P. Stalmacha w Wiśle (wraz z zmianami wprowadzonymi od 3.11.2020r.)
Podstawa prawna:
1. Rozporządzenia MEN z 16 października 2020 r. oraz rozporządzenia MEN z 12 sierpnia 2020 r.,
- Statut Szkoły
- Zarządzenie Dyrektora LO nr 5/2019/2020 z dnia 18.03.2020 r.
- Zdalne nauczanie – informacje ogólne
- Podstawą komunikacji nauczycieli, rodziców i uczniów jest e-dziennik z uwagi na to, że wszyscy mają do niego dostęp.
- W pracy zdalnej obowiązuje dotychczasowy plan lekcji.
- Zajęcia on-line trwają maksymalnie 45 minut. Pomiędzy lekcjami są przerwy zgodne z obowiązującymi w planie lekcji i przerw.
- Zajęcia prowadzone za pomocą Google Classroom i Messengera i platformę do tworzenia testów (np. Testportal).
- Lekcje prowadzone są on-line (Google Classroom Meet) w wymiarze: zajęcia z przedmiotów wiodących takich jak: język polski, języki obce, matematyka, przedmioty rozszerzone, będą prowadzone on-line (bezpośrednio z nauczycielem) w wymiarze minimum 75%, natomiast pozostałe przedmioty w wymiarze minimum 50 % on-line. Pozostałą część materiału do realizacji nauczyciel przesyła w postaci elektronicznej, do samodzielnej pracy ucznia.
- Nauczyciel realizuje podstawę programową. Nauczyciel sam modyfikuje i dostosowuje podstawę programową do możliwości samodzielnej pracy ucznia i stosowanych metod i narzędzi pracy.
- Prowadzenie zajęć
- Zakres przekazywanych treści i zadań do wykonania jest dostosowany do możliwości psychofizycznych i technicznych uczniów.
- Nauczyciel wysyła uczniom materiały regularnie. Na każdą lekcję w danym tygodniu wg planu.
- Zadania od jednego nauczyciela (z jednego przedmiotu) powinny być przekazywane z zachowaniem równomiernego obciążenia ucznia w korelacji z innymi otrzymywanymi zadaniami z pozostałych przedmiotów.
- Nauczyciel wcześniej informuje uczniów, które lekcję będą prowadzone w trybie on-line wykorzystując platformę Google Classroom, e-dziennik lub Messenger
- Podczas zajęć on-line uczniowie obowiązkowo mają włączone kamerki.
- Nauczyciel wszystkie materiały dla uczniów zamieszcza i przesyła przez platformę Google Classroom.
- Nauczyciel wspiera ucznia w samodzielnej pracy, umożliwia mu konsultacje i zadawanie pytań. Nauczyciel wspiera uczniów w zrozumieniu zagadnień i przesyłanych treści.
- Uczniowie są obowiązani do uczestnictwa w lekcjach on-line przez cały czas trwanie zajęć. Jeśli nauczyciel podczas zajęć stwierdzi, że uczeń opuścił lekcję, ma prawo wpisać uczniowi nieobecność na zajęciach.
- Jeśli uczeń nie ma możliwości rozwiązania danego zadania lub uczestnictwa w lekcji on-line
z przyczyn technicznych lub losowych, informuje o tym nauczyciela i wychowawcę przez e-dziennik lub telefonicznie lub przez Messengera. - Konsultacje dla uczniów mogą być prowadzone zdalnie, ale mogą również odbywać się na terenie szkoły po wczesny uzgodnieniu terminu z dyrekcją szkoły i uczniami.
- Nauczyciele monitorują pracę zdalną uczniów. Jeżeli nauczyciel zauważy, że nie ma kontaktu z uczniem informuje o tym wychowawcę klasy.
- Wychowawca kontaktuje się z rodzicem, celem ustalenia, czy zaistniały okoliczności uniemożliwiające wykonanie pracy zdalnej przez ucznia.
- Wychowawca informuje nauczyciela o zaistniałych przyczynach nieobecności lub braku aktywności na zajęciach zdalnych.
- Nauczyciel uwzględnia te okoliczności i ustala z uczniem/ rodzicem formę i sposób oddania pracy do sprawdzenia.
- Nauczyciel na e-dzienniku obowiązkowo wpisuje tematy lekcyjne i frekwencję oraz informacje o sprawdzianach, kartkówkach i zadaniach domowych.
- Nauczyciel musi stosować różnorodne formy oceniania.
- Uczeń może otrzymać ocenę za:
- rozwiązaną i odesłaną kartę pracy;
- rozwiązane ćwiczenie on-line, którego rezultat jest dostępny dla nauczyciela;
- projekt;
- udział w spotkaniach i czatach (jeśli będzie miał taką techniczną możliwość);
- prezentację multimedialną;
- wypracowanie;
- referaty;
- aktywność uczniów;
- za odpowiedź ustną poprzez wideorozmowę;
- ćwiczenie wykonane w formie elektronicznej, przy pomocy wyznaczonych aplikacji, zapisane i przesłane/udostępnione we wskazanym formacie;
- testy i sprawdziany przeprowadzone w formie elektronicznej przy pomocy wyznaczonych aplikacji.
- Uczniowie zobowiązani są do odrabiania i odsyłania zadań przesłanych przez nauczyciela we wskazanym przez nauczyciela terminie.
- Aktywność ucznia, podejmującego pracę zdalną, jest oceniana. Stawiane są „+” i „-” oraz oceny. Szczegóły, z uwagi na specyfikę przedmiotu, ustala nauczyciel danego przedmiotu.
- Nauczanie zdalne i ocenianie jest obowiązkowe i uczniowie powinni stosować się do wytycznych nauczyciela. Niewywiązywanie się uczniów ze swoich obowiązków szkolnych może skutkować niedostatecznymi ocenami cząstkowymi, a także niedostateczną oceną końcoworoczną.
- Zasady odnotowywania frekwencji:
- jeżeli zajęcia prowadzone są w realnym czasie za pomocą wideokonferencji (platforma Meet), nauczyciel odnotowuje obecność/nieobecność ucznia w dzienniku elektronicznym; (obecność kropka (•), a nieobecność to minus (-), spóźnienia (s)
- na zajęcia realizowane w innej formie wprowadza się kategorię obecności zdalne nauczanie (zn).
III. Dokumentowanie realizacji zajęć
- Raz w tygodniu (poniedziałek) nauczyciel jest obowiązany przesłać do wicedyrektora szkoły sprawozdanie z realizacji zdalnego nauczania za poprzedni tydzień.
- Korespondencja z uczniami oraz rodzicami stanowi część dokumentacji procesu nauczania. Cała korespondencja winna być archiwizowana przez nauczyciela.
Uwaga: Zdajemy sobie sprawę, że z przyczyn niezależnych od ucznia (np. sytuacja techniczna, rodzinna, zdrowotna), nauka zdalna może nie być możliwa. W takim przypadku prosimy rodziców/pełnoletniego ucznia o kontakt z wychowawcą.
Galeria
